Tak som po dlhšom hľadaní a zvažovaní nakoniec predsa kúpil nové zimné pneumatiky. Už bolo načase. Tentoraz ma okrem ceny zaujímala i to kde si ich dám prezuť a či mi vezmú staré pneumatiky.
Mal som naposledy zlú skúsenosť s prezúvaním ešte Mazdy 6. Je pravda, že mi kamarát po známosti vybavil na ňu nové zimné pneumatiky so zľavou u jedného predajcu, ale keďže mal zase drahé prezúvanie, vybavil mi ho v inom pneuservise. Chlapík mi prezul kolesá za prachy na ruku cez obednú pauzu. Keď som chcel hodiť staré gumy do kontajnera na staré pneu, ktorý mal v areáli firmy, vytrhol mi ich z ruky a hodil do kufra Mazdy s tým, že nech si ich zaveziem tam, kde som si kúpil nové.
Donedávna som ich teda mal ešte hodené na terase na chate. Nikde inde vám ich nevezmú, než v pneuservise a tí vám len tak nedovolia, keď vám ich nepredali alebo neprezuli.
Nakoniec som zavrhol teda kúpu pneu z netu a išiel skúsiť na "blind" k jednému predajcovi do Krupiny, kde som kupoval voľakedy ešte pneumatiky na "mrkačku Marlen".
A dobre som spravil. Mal ozaj bohatý výber pneumatík a ceny boli porovnateľné s cenami predajcov na internete.
Spolu sme vybrali BF GOODRICH G - Force WINTER 2 215/60 R16 99H za 80,-€/ks
Výrobca je Michelin a podľa štítku by i vlastnosti ako vplyv na spotrebu, správanie sa na mokrej vozovke a hlučnosť mali mať lepšie hodnoty.
Mal som ešte i to šťastie, že zrovna bol u neho na predajni jeho bratranec, ktorý má o 50 m ďalej zrovna pneuservis.
Ešte v ten deň mi pneumatiky prezul na elektróny namiesto starých letných. Akurát som musel počkať do večera, lebo cez deň prezúva podľa poradovníka a väčšinou firemné vozy na faktúru. Zobral mi dokonca i tie staré gumy z chaty.
Pneumatiky má teda vyšli na 320,-€ a prezutie, i s novými ventilmi, na 34,-€
Všetko bolo v poriadku a mne konečne odpadol kus skaly zo srdca.
To som ešte netušil, čo má za pár dní čaká.
Minulý týždeň som bol zaviesť Sisu na stanicu na bus do práce. Cestou domov som ešte zbehol nakúpiť potraviny kým nezačnú "seniorské hodiny".
Keď som však vyšiel z obchodu zbadal som pod motorom mastný fľak a dosť čerstvý.
Hneď mi stúpol tep. Nechcel som sa váľať rovno pred obchodom na sídlisku a ešte k tomu na kraji cesty. Zatiahol som teda na parkovisko za bytovkou a tam sa s baterkou snažil zistiť odspodu, či mám problém. Ono totiž to mohla mláka byť i od iného vozu, čo tam mohol parkovať predtým.
Bohužiaľ zistil som, že zadná časť motora je naspodku zatečená a hoci som skontroloval všetky náplne a nikde nebolo badať rapídny úbytok alebo stav pod ryskou, bolo zjavné že kdesi čosi tečie, ale nevedel som únik dentifikovať.
Zavolal som známemu, ktorý je čosi ako rodinný mechanik a má servis (bratov kmotor), či môžem prísť ku nemu do Krupiny s autom. Keď som mu opísal stav, kázal mi vyčkať do popoludnia a prišiel i s podvalníkom po auto, pre prípad, že by to bolo z motora, aby sa nezadrel.
Zavolal mi na druhý deň, že bude treba vymeniť riadenie, servo a akési silembloky, keď už to bude demontované, ale keďže je už piatok popoludní, diely môže naceniť až v pondelok, keď zistí kde a po čom ich majú.
Celý víkend som bol z toho v kŕči, lebo viem, že všeobecne diely na "japoncov" sú drahé a takéto sa rádovo pohybujú v stovkách eur.
Zavolal mi v pondelok, že riadenie vyjde za 250,-€ a servo môže zohnať zhruba v rovnakej cene, lebo na repas by som čakal dlho (a zrejme by som mu blokoval i miesto v dielni).
No čo mi ostalo, súhlasil som.
Teraz s malou dušičkou čakám kedy zavolá, že kedy a hlavne za koľko to nakoniec bude všetko stáť. Ale malo určite nie. Asi budem musieť uvažovať o nejakom menšom úvere. Niečo mám ,ale to asi stačiť nebude.
Dúfam, že už potom bude zase pokoj.
Inak som, čo sa jazdných vlastností týka, vcelku s autíčkom spokojný. Nie je to síce trhač asfaltu, ale už som ho pár krát vyskúšal v rozbahnených koľajách na poľných cestách k našej ale hlavne rodičovskej chate, kde to dažde a traktory ozaj urobili na kašu. Uvidíme na snehu.