Napísať sem všetky poznatky, to by bolo na dlho. A ani by som to nedokázal napísať odborne a správne. Tak prečo to všetko píšem? Tento človek (aj s pár ostatnými) tvorí rôznu odbornú literatúru. A takisto vydáva armádne bulletiny. No a jeden z nich vám chcem predstaviť.
Naschval som to pridal do sekcie performance, lebo myslím, že keď chce niekto zvyšovať výkon motora, mal by začínať od základu. Poznať trenie v motore, vlastnosti mazív, ich rozdelenie, specifikácie atď. Vedieť čo ktorý olej zvládne. Prípadne aký olej použiť do svojho auta, koľko taký olej vydrží a ako rýchlo degraduje. A čo je hlavné, tu viete, že je to zo zaručeného zdroja. Od človeka - odborníka. Je to čítanie, ktoré bude baviť každého fanúšika spaľovacích motorov. Teda takého, ktorý to berie naozaj vážne. Jak sa povie, rozšíri to obzor. Na konci potom nájdete kópie odborných skúšok rôznych olejov, ktoré tento človek vykonal. Sú tam skúšky rôznych olejov po použití v rôznych motoroch a po rôznych kilometroch. Odporúčam prebehnúť všetky. Sledovať typ oleja, to v akých podmienkach bol používaný, koľko km najazdil a ako vyhovel/nevyhovel na skúškach. Niektorým som spomínal, že je olej, čo zvládol cez 70000km a stále bol vyhovujúci. Jeho odborný posudok tu nájdete!
Nejdem viac písať. Kto bude chcieť viac info, prečíta si. Tu je link na konkrétny bulletin:
http://ak.aos.sk/images/dokumenty/e-kni ... S/vatm.pdf
Kto by chcel, tu je link na kompletný výber dokumentov, medzi ktorými sa tento bulletin nachádza. Sú tam jednotlivé odborné posudky plus bulletin, kde sa dočítate aj niečo o palivách:
http://ak.aos.sk/e-zdroje/odborne-posud ... lejov.html
Pre jedného z vás, ktorého bude táto téma úprimne zaujímať, mám tento bulettin aj v tlačenej forme. Stačí napísať a na zraze darujem.

Pre ostatných, ktorý sa nato necítia, napíšem aspoň pár zásadných informácii. Olej mente pravidelne! Naozaj to má význam. Ak jazdíte krátke trasy, často so studeným motorom (mestská dochádzka do práce 2-3km), olej degraduje extrémne rýchlo. O kilometrovej výmene nemôže byť reč. Treba meniť často. Najlepšie každého pol roka. Max 5000km. Pri bežnej prevádzke, kedy jazdíte pomerne často, jazdíte aj dlhšie trasy a olej sa dokonale prehreje, motor pracuje aj v ustálenom režime mente každý rok a max 15000km. Ak používate kvalitný syntetický olej (typu long life) a pravidelne jazdíte dlhé trasy, motor pracuje často v ustálenom režime (diaľničné tempo) mente každý rok alebo každých max 30000km. Ten olej to zvládne. Ale je to všeobecne napísané. Všetko záleží na podmienkach, ako vaše auto využívate, ako motor zaťažujete atď. V každom prípade mente každý rok a pri výmene nepoužívajte olej starší ako pár mesiacov (áno, pri kúpe kontrolujte dátum plnenia). Je jedno či olej najazdí 100km alebo 30000km, po roku začína degradovať. Znehodnocuje sa, naberá do seba vlhkosť, odparujú sa z neho aditíva atď atď. Stále horšie odvádza svoju prácu.
Pre majiteľov dieslov. Tankujte vylepšenú naftu (v-power a ostatné). Naozaj to má význam. Táto nafta má vyššie cetanové číslo! Lepšie sa vznecuje, lepšie vyhára a hlavne menej sadzuje. Naozaj udržiava motor v lepšej kondícii. Obmedzuje sa aj tvorba karbónu na vstrekovačoch a tým predchádzate zlému rozprašovaniu nafty a ďalším problémom, ktoré s tým súvisia. Táto nafta ďalej nepotrebuje prídavné aditíva. Všetky potrebné už obsahuje. Takisto spoľahlivo pracuje aj v mrazoch. Ďalšia výhoda, ktorá bola otestovaná, je výrazné predĺženie životnosti DPF filtra. Je to logické. Keďže nafta kvalitne vyhára a menej sadzuje. Tak je aj DPF menej zaťažovaný sadzami.
Akurát je tu jedno odporúčanie. Ak ste predtým dlho jazdili na bežnú naftu, odporúča sa po začatí používania vylepšenej nafty vymeniť jemný palivový filter. Je možné, že čistiace schopnosti tejto nafty uvoľnia nečistoty a nánosy a tie sa zachytia vo filtri. Preto vymente filter po vyjazdení pár plných nádrží a potom znova v skrátenom výmennom intervale.
Čo sa palív týka, je pravda, že základ vyrába slovnaft. Jediná OMW si vozí vlastné základové zmesi. Aj to len preto, že z Rakúska je to na skok. Ostatný kupujú základ od slovnaftu a miešajú si tam vlastné prímesy a aditíva. V prípade olejov je možnosť, že aj základ je z materskej továrne. Nakoľko balenie oleja sa dá reálne prevážať. Ale ako je to presne neviem. Každopádne je to jedno. Olej olejom robia jeho aditíva.