Vlastnosti a tribodiagnostika olejov.

Pokec o motoroch, úpravách, výkone a všetkom čo s tým súvisí

Vlastnosti a tribodiagnostika olejov.

Poslaťod Trax » 01 Mar 2016, 18:48

Ako som už písal, zase som na Akadémii ozbrojených síl SR v Liptovskom Mikuláši, na jednom z ďalších odborných kurzov o ošetrovaní, kontrole a prevádzke techniky. Znova máme prednášky na fakulte strojárstva zamerané na mazivá a palivá. Túto tému prednáša človek, ktorý je pre mňa niečo ako svätý grál informácii, skúseností a poznatkov o olejoch a mazivách. A kým niektorý pri tejto téme podriemkavajú, ja nasávam ako špongia. Aby ste rozumeli význam, prečo to vlastne píšem, tak musím povedať, že sa jedná o certifikovaného tribológa. Je to jeden z mála ľudí, ktorý sú certifikovaný na kvalitatívne skúšky mazív. Palivám a mazivám sa venuje celý život. Preto slová tohto človeka majú pre mňa obrovskú hodnotu. Na internete sa dočítame všeličo. Mudrolínov postretáte kade tade a všetci budú s kamennou tvárou vyprávať múdrosti o mazivách, ktoré nabrali... no ktovie kde. Toto je človek, ktorý vám naftu rozoberie na xy vyučovacích hodín. Rozoberie ju do detailov, do chemických zlúčenín z ktorých sa skladá, ako vzniká a ako sa aditivuje, aké sú jej jednotlivé zložky, druhy a aké sú rozdiely v rôznych typoch... Mohol by som písať...

Napísať sem všetky poznatky, to by bolo na dlho. A ani by som to nedokázal napísať odborne a správne. Tak prečo to všetko píšem? Tento človek (aj s pár ostatnými) tvorí rôznu odbornú literatúru. A takisto vydáva armádne bulletiny. No a jeden z nich vám chcem predstaviť.
Naschval som to pridal do sekcie performance, lebo myslím, že keď chce niekto zvyšovať výkon motora, mal by začínať od základu. Poznať trenie v motore, vlastnosti mazív, ich rozdelenie, specifikácie atď. Vedieť čo ktorý olej zvládne. Prípadne aký olej použiť do svojho auta, koľko taký olej vydrží a ako rýchlo degraduje. A čo je hlavné, tu viete, že je to zo zaručeného zdroja. Od človeka - odborníka. Je to čítanie, ktoré bude baviť každého fanúšika spaľovacích motorov. Teda takého, ktorý to berie naozaj vážne. Jak sa povie, rozšíri to obzor. Na konci potom nájdete kópie odborných skúšok rôznych olejov, ktoré tento človek vykonal. Sú tam skúšky rôznych olejov po použití v rôznych motoroch a po rôznych kilometroch. Odporúčam prebehnúť všetky. Sledovať typ oleja, to v akých podmienkach bol používaný, koľko km najazdil a ako vyhovel/nevyhovel na skúškach. Niektorým som spomínal, že je olej, čo zvládol cez 70000km a stále bol vyhovujúci. Jeho odborný posudok tu nájdete!

Nejdem viac písať. Kto bude chcieť viac info, prečíta si. Tu je link na konkrétny bulletin:

http://ak.aos.sk/images/dokumenty/e-kni ... S/vatm.pdf

Kto by chcel, tu je link na kompletný výber dokumentov, medzi ktorými sa tento bulletin nachádza. Sú tam jednotlivé odborné posudky plus bulletin, kde sa dočítate aj niečo o palivách:

http://ak.aos.sk/e-zdroje/odborne-posud ... lejov.html

Pre jedného z vás, ktorého bude táto téma úprimne zaujímať, mám tento bulettin aj v tlačenej forme. Stačí napísať a na zraze darujem.




Pre ostatných, ktorý sa nato necítia, napíšem aspoň pár zásadných informácii. Olej mente pravidelne! Naozaj to má význam. Ak jazdíte krátke trasy, často so studeným motorom (mestská dochádzka do práce 2-3km), olej degraduje extrémne rýchlo. O kilometrovej výmene nemôže byť reč. Treba meniť často. Najlepšie každého pol roka. Max 5000km. Pri bežnej prevádzke, kedy jazdíte pomerne často, jazdíte aj dlhšie trasy a olej sa dokonale prehreje, motor pracuje aj v ustálenom režime mente každý rok a max 15000km. Ak používate kvalitný syntetický olej (typu long life) a pravidelne jazdíte dlhé trasy, motor pracuje často v ustálenom režime (diaľničné tempo) mente každý rok alebo každých max 30000km. Ten olej to zvládne. Ale je to všeobecne napísané. Všetko záleží na podmienkach, ako vaše auto využívate, ako motor zaťažujete atď. V každom prípade mente každý rok a pri výmene nepoužívajte olej starší ako pár mesiacov (áno, pri kúpe kontrolujte dátum plnenia). Je jedno či olej najazdí 100km alebo 30000km, po roku začína degradovať. Znehodnocuje sa, naberá do seba vlhkosť, odparujú sa z neho aditíva atď atď. Stále horšie odvádza svoju prácu.

Pre majiteľov dieslov. Tankujte vylepšenú naftu (v-power a ostatné). Naozaj to má význam. Táto nafta má vyššie cetanové číslo! Lepšie sa vznecuje, lepšie vyhára a hlavne menej sadzuje. Naozaj udržiava motor v lepšej kondícii. Obmedzuje sa aj tvorba karbónu na vstrekovačoch a tým predchádzate zlému rozprašovaniu nafty a ďalším problémom, ktoré s tým súvisia. Táto nafta ďalej nepotrebuje prídavné aditíva. Všetky potrebné už obsahuje. Takisto spoľahlivo pracuje aj v mrazoch. Ďalšia výhoda, ktorá bola otestovaná, je výrazné predĺženie životnosti DPF filtra. Je to logické. Keďže nafta kvalitne vyhára a menej sadzuje. Tak je aj DPF menej zaťažovaný sadzami.
Akurát je tu jedno odporúčanie. Ak ste predtým dlho jazdili na bežnú naftu, odporúča sa po začatí používania vylepšenej nafty vymeniť jemný palivový filter. Je možné, že čistiace schopnosti tejto nafty uvoľnia nečistoty a nánosy a tie sa zachytia vo filtri. Preto vymente filter po vyjazdení pár plných nádrží a potom znova v skrátenom výmennom intervale.

Čo sa palív týka, je pravda, že základ vyrába slovnaft. Jediná OMW si vozí vlastné základové zmesi. Aj to len preto, že z Rakúska je to na skok. Ostatný kupujú základ od slovnaftu a miešajú si tam vlastné prímesy a aditíva. V prípade olejov je možnosť, že aj základ je z materskej továrne. Nakoľko balenie oleja sa dá reálne prevážať. Ale ako je to presne neviem. Každopádne je to jedno. Olej olejom robia jeho aditíva.
Mazda 626 coupe, 2,2i, r.v. 1989, 85kw, 180NM, 195/60 R15
Obrázok
Obrázok užívateľa
Trax
Administrátor stránky
 
Príspevky: 8583
Registrovaný: 26 Jan 2009, 21:32
Bydlisko: Prievidza

Re: Vlastnosti a tribodiagnostika olejov.

Poslaťod lucia323 » 02 Mar 2016, 06:47

:shock: :shock: :shock: super
Mazda 323F BG, 1.8 16 V., r.v. 91,
Mazda 323F BG, 1.8 GT, r.v. 93
lucia323
Skúsený člen
 
Príspevky: 1385
Registrovaný: 19 Dec 2012, 20:10
Bydlisko: Martin

Re: Vlastnosti a tribodiagnostika olejov.

Poslaťod rrikky » 10 Mar 2016, 21:34

Zdravím. Nakoľko tribodiagnostike olejov a mazív sa venujeme aj v mojej práci a už som sa tejto téme tu venoval tak už dúfam že na zaklade tohto članku už konečne niektori pochopia že meniť olej po cca 30000-40000km je hovadina aj napriek tomu že im to garantuju takmer všetci díleri olejov že ten olej si stále zachová všetky svoje mazacie vlastnosti. Všetko je to hovadina. Na motore možete šetriť na čom chcete ale na oleji nie. Zvlášť u japan car kde su tie motory zvlášť citlivé na kvalitu oleja už len z dovodu prevedenia samotných piestnych kružkov ktore vyzeraju skor ako planžety z dovodu eliminácie vysokého trenia na stenách válcov. Ich nevyhoda je zase pri nedokonalom mazaní pri jazdení na už starý olej to že sa silne zapekaju. Vysledok: Auto hlavne za studena dymi a žere veľa oleja. Je tu dosť takych ktorý to poznaju ale keď im človek poradí tak si nedaju povedať a viac veria dilerom. Tie članky som zatial nečítal ale každemu to aj Ja odporúčam!
Mazda 323f BA 1,8 DOHC 84 kw LPG šedá metalíza(6Z) plná výbava - momentálne odstavená (prestavba na 1,8T + tuning)
Mazda 323f BA 1,8 DOHC 84 kw LPG šedá metalíza(6Z) plná výbava (jazdí manželka)
Mazda 323f BA 1,5 DOHC 65 kw LPG červená (ex marco32)
rrikky
Začiatočník
 
Príspevky: 19
Registrovaný: 27 Mar 2013, 19:34

Re: Vlastnosti a tribodiagnostika olejov.

Poslaťod Trax » 11 Mar 2016, 16:01

Presne. Casom klesa bod vzplanutia oleja (vplyvom jeho degradacie-opotrebenia-straty aditivacie). Olej sa nadmerne spaluje a prehrieva. Samozrejme vznika karbon. Najvacsie problemy to robi vo vyfukovej faze cyklu. Vtedy ostava po vybuchu zmesi vo valci "sucho". Ked je olej kvalitny, ostava na stene vrstva oleja aj po vybuchu. Po nej sa piest sklzne vo vyfukovej faze. Ale ak je olej nekvalitny, zhori a ostane len karbon.
Bod vzplanutia oleja klesa, aj ked sa do oleja dostava palivo. To sa stava pri vytacani za studena. Ked motor este nieje zakompresovany. Kov v motore nieje zohriaty na prevadzkovu teplotu a tym padom roztiaznost kovov nedosiahla ocakavanu hranicu. Kruzky su volne a kompresia pretlaca palivo cez kruzky do motora. O tom ze piest tam "ločka" a tym kmasanim moze oskrabovat steny valcov ani nehovorim.
Mazda 626 coupe, 2,2i, r.v. 1989, 85kw, 180NM, 195/60 R15
Obrázok
Obrázok užívateľa
Trax
Administrátor stránky
 
Príspevky: 8583
Registrovaný: 26 Jan 2009, 21:32
Bydlisko: Prievidza

Re: Vlastnosti a tribodiagnostika olejov.

Poslaťod mazda 322 astina » 01 Jún 2016, 06:32

Tak tato tema je peckova je sice pravda ze I ja o tom nieco viem pretoze nieje olej ako olej a za dalsie vsetko je to o biznise ako rychlo predat tovar len aby dotycni takzvany Podnikatelia zarabali bez ohladu na to co sa nachadza v obale .Po pravde velmi dobra tema a hlavne pre japonske auta tie su moc nachylne na mazanie a pri strate mazania motor velmi rychlo straca svoje kvality co sa tyka vykonu a opotrebeniu vnutornych casti tak ako ste to tu uviedli .
Palec hore Roman poucne a hlavne pre tych co zacinaju s motorizmom a ako sa vravi kto nemaze tak nejede :shock: :shock:
mazda 322 astina
Člen
 
Príspevky: 867
Registrovaný: 28 Mar 2010, 17:32

Re: Vlastnosti a tribodiagnostika olejov.

Poslaťod mazda 322 astina » 01 Jún 2016, 06:39

A este jedna vec vsimajte si sarzu na obale kedy je olej vyrabany I ja som sa raz takto oklamal a mohol som olej vyuzit na fritovanie .A za dalsie menit olej aj castejsie neublizi to len pomoze .
Lenze jedna vec ako mozme verit olejom ked vyroba je dana a olej rok stoji a si taky olej kupime pouzit nepouzit ????Alebo pouzit olej ako vyplach motora ???Pojazdit ???A nahle rychla vymena trebars 5000km .Olejov je milion a vacsina stoji v regale niekolko mesiacov co potom .datum si malokto vsima ??? ;)
mazda 322 astina
Člen
 
Príspevky: 867
Registrovaný: 28 Mar 2010, 17:32

Re: Vlastnosti a tribodiagnostika olejov.

Poslaťod fero1411 » 10 Jún 2016, 09:32

Našiel som článok a spomenul som si na tému tak nech sa páči :ugeek:
http://autobild.cas.sk/clanok/211303/ov ... e=Facebook
Mazda 323f Ba 1.8 16V 84kw r.v.97
Tmavo zelená metalíza (N11)
Mazda 626 2.2 turbo
Čierna (pred renováciu)
fero1411
Skúsený člen
 
Príspevky: 1078
Registrovaný: 18 Dec 2014, 18:21

Re: Vlastnosti a tribodiagnostika olejov.

Poslaťod zdeno » 23 Júl 2017, 13:18

Zaklad je ten ze tiesracky co su ako longlife su blbosti,mam dobre zdroje ohladom zivotnosti olejov ,kazdy cca 5000 km co dokazu aditivami natiahnut cca ,10000km,vrelo odporucamvymenu kazdych 5000-10000 km,ziadnych 15000-25000 :mrgreen: :?:
Mazda 323 BF turbo 2wd
Mazda 323 BF USA
zdeno
Člen
 
Príspevky: 125
Registrovaný: 18 Jún 2011, 20:54
Bydlisko: Žilina


Späť na Performance

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť

cron