
Zacneme asi tym, ze si zopakujeme zakladny princip fungovania spalovacieho motora. Piest vo valci stlaca zmes benzinu so vzduchom. Tymto tlakom vznika teplo a zmes sa zahrieva. V spravny moment pride na sviecku iskra, ktora zazehne zmes. Vdaka tomu dojde k idealnemu spaleniu zmesi a jej prehorenia v spravny moment. Toto je dolezite si pamatat, kym sa pozunieme dalej. Samozrejme bavime sa o idealnych podmienkach (dobry stav motora, správne naladenie atd.
A teraz k benzinu. Co znamena oktanove cislo benzinu? Oktanove cislo benzinu urcuje jeho citlivost na vznietenie. Cim vyssie oktanove cislo, tym je benzin menej citlivy na vznietenie. Ano, menej. Oktanove cislo teda neurcuje vykonnost benzinu, ako sa mnoho ludi domnieva.
Aky je teda realny vplyv? Dajme to do súvislosti s tym, co uz som pisal. Ak natankujem do auta, ktore je stavane na 98 oktánový benzin, benzin s oktanovym cislom 95 a nižším, moze dochadzat k samovznieteniu benzinu, takzvanemu klepaniu motora. To znamena, ze piest stlaca zmes, ta sa zahrieva a vznieti sa skor, ako pride iskra na sviecku. Potom vznikajú neziaduce razove vlny, pribrzdenie piestu v jeho praci atd. Proste mnoho neziaducich vplyvov, ktore uberaju vykon vášmu motoru a skracuju jeho zivotnost. Je to sposobene tym, ze tieto auta pracuju s vyšším kompresnym pomerom.
Teraz, ked chapeme co oktanove cislo znamená a aky ma vplyv, rozoberme opacny pripad. Ked do auta, ktore je stavane na 95 oktan, natankujem 98 alebo 100 oktan. Vo vacsine pripadov to nebude mat na chod motora ziadny vplyv. Akurat riziko samovznietenia bude mensie. Väčší vykon vsak nedosiahnete.
Co teda podpalene vyfukove ventily? Nuz je tu urcite riziko. Kedze 98-micka ma vyssiu odolnost voci vznieteniu, moze (zjednodusene povedane) vyharat pomalsie. Vtedy sa este horiaca zmes dostava do vyfuku a prehrieva a opaluje vyfukove ventily. Celkovo sa moze motor prehrievat. K tomuto javu vsak bude dochadzat, hlavne u vodicov setriacich palivo. Pri jazde na nizke otacky, alebo duseni motora do kopca atd. Pokial jazdime s motorom spravne, malo by byt horenie zmesi a vyplachovanie piestov dobre a teda vplyv zanedbatelny. Samozrejme da sa to aj kompenzovat naladenim motora. Napriklad miernym upravenim predzapalu, kedy palivo vzplanie trocha skor a teda stihne dokonale vyhoriet. Stale vsak plati, ze najlepsie je tankovat benzin, na ktory bol motor od vyroby naladeny. S tým palivom potom bude dosahovat najlepsi vykon.
Preco potom zavodne auta jazdia so 100 a viac oktanovym benzínom? Pretoze zavodne auta maju motory s vysokym kompresnym pomerom. Bezny 95 oktánový benzin by sa vznecoval omnoho skor, ako je ziaduce. To iste plati aj o novych autach, jazdiacich na 98 oktan. Tieto benziny tiez umoznuju "jemnejsiu" pracu so zapalovanim. Tym, ze nedochadza k samovznecovaniu paliva, da sa zážeh presne nacasovat. Auta s elektronickym zapalovanim a priamim vstrekovanim dokazu upravovat zmes a cas zážehu podla aktualnych potrieb a podmienok.
Na zaver treba dodat, ze je ista moznost, ze ludia pri tankovani 98 alebo 100 oktanu pocitili rozdiel. Musime brat do uvahy viac faktorov. Jednym z nich je kvalita paliva. Ak tankovali 95-ku, ktora mala v skutocnosti 92-93 oktanov, nemusel ich motor pracovat idealne. Preto po natankovani 98-micky nastalo zlepsenie.
Dalej kazdy motor je na oktanove cislo citliví inak. Kazdy motor ma iny tvar piesta a spalovacej komory. Pracuje s inym kompresnym pomerom. To vsetko ma vplyv na vysledny ucinok paliva na dany motor.
Niesom ziadny odbornik ani profesionalny ladic motorov. Poznatky ktore pisem, mam z tadeto: http://forum.323f.sk/viewtopic.php?f=125&t=2801, dalej z odbornych clankov na internete a roznych diskusii. Akurat som ich dal dokopy a napisal ich v jednoduchej a zrozumitelnej forme (aspon dufam xixi). Ak mate nieco zaujimave k teme, alebo viete tieto poznatky opraviť, vylepsit, budem len rad.